vše pro hotely a restaurace

kingsspechProjev, proslov, řeč

Komunikační dovednosti patří tak zvané měkké manažerské dovednosti (soft skills).

Mezi komunikační dovednosti patří nejen efektivní komunikace a proslov, ale také řešení konfliktů, asertivní a empatické reakce či obrana proti manipulaci. Podívejme se nyní blíže na kvalitní projev. Ten je potřeba nejen při komunikaci s nadřízenými a podřízenými během pracovních porad, ale také při komunikaci s partnery během prezentace nebo jiných setkání.

Základní faktory kvalitního proslovu

  1. Příprava – každý řečník musí vědět, kdo je jeho publikum, na jaké otázky se ptá, jaké informace má již k dispozici a jaké informace se potřebují dozvědět. Pokud by nemluvil k věci, vyvolal by v posluchačích pouze zklamání a možná i hněv.
  2. Začátek – posluchače je potřeba zaujmout hned na začátku. Začněte tedy otázkou, podnětným příběhem, šokující skutečností.
  3. Oční kontakt – nedostatek očního kontaktu s posluchači znamená neupřímnost, nejistotu až aroganci. Stejně tak je chybou, když oči běhají po místnosti od člověka k člověku, aniž by se pohled u některého příjemce informací zastavil. Chceme-li kvalitní vizuální spojení, pak je potřeba udržet oční kontakt po dobu minimálně dvě až tři sekundy, nebo po dobu dokončení věty či fráze.
  4. Vynechat rušivé elementy jako ruce v kapsách, pohrávání si s tužkou nebo jinou věcí, přílišná gestikulace, lomení rukama, častá úprava oděvu nebo vlasů, časté používání citoslovcí. Jaké rušivé elementy používáme, zjistíme na videozáznamu.
  5. Energie – mluvte nahlas s nadšením pro věc, usmívejte se, ale „nepřehrávejte“. Pohybujete se a mluvte přirozeně. Důraz na každém slově ve větě patří také mezi rušivé elementy. Monotónní hlas, tupý výraz v obličeji a celková letargie otráví každého posluchače.
  6. Zkouška – vyzkoušejte si svou řeč před zrcadlem nebo ideálně před kamerou.
  7. Inspirujte – vzbuďte v posluchačích emoce (radost, překvapení, vzrušení, zranitelnost, strach). Pokud zasáhnete city svých posluchačů, budou si vaše slova lépe pamatovat.
  8. Pauzy – za důležitou frází udělejte pauzu delší než za obvyklou větou. Posluchač bude mít čas vstřebat to důležité před tím, než se zaposlouchá do další věty.
  9. Otázky na závěr – jak zjistíte, že posluchače zajímalo to, o čem jste hovořili? Nechte je, aby kladly doplňující otázky. Předložte jim výzvu k nějaké akci.

Autor: Dana Petrunčíková Foto: King speech



Související články:

Manažerské dovednosti, Dovednosti úspěšných, Manažerská rozhodnutí, Umíte motivovat?, Jak snížit fluktuaci?, Systém odměňování

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Archiv článků
BOOKING
Obchodní sdělení