vše pro hotely a restaurace

RevenueManagementREVPAR je pouze jedním z celé řady ukazatelů

Revenue Managemet jinými slovy také Yield Management je proces řízení poptávky. Prostřednictví kontroly volných kapacit v jednotlivých cenových kategoriích se stanovují prodejní strategie pro maximální navýšení tržeb a zisku hotelu, kongresových prostor a restaurace. K tomu slouží řada ukazatelů.

Které ukazatele jsou nejpoužívanější?

ADR (Average Daily Rate) je statistická jednotka, která ukazuje průměrnou denní cenu za pokoj. Pokoje poskytnuté zdarma (complimentary rooms a house use) jsou z počtu pokojů vyloučeny, protože se k nim nevztahuje tržba.
Vypočítá se:

ADR = celkové tržby za ubytování / počet pokojů, na který se tržby vztahují

REVPAR (Revenue per Available Room) ukazuje cenu za disponibilní pokoj. Je to mezinárodně používaný ukazatel, který se sleduje v delším časovém období a vypočítá se dvěma způsoby:

1. Jako součin průměrné denní ceny pokoje (ADR) a využití pokojové kapacity v procentech.

REVPAR = Průměrná cena přenocování (ADR) x průměrná obsazenost v % (Occupancy %)

2. Jako podíl celkových tržeb za ubytování za určité období a celkového počtu disponibilních pokojů za stejné období.

REVPAR = Tržby za ubytování (za určité období) / počet disponibilních pokojů na prodej (za stejné období)

Vzorce:

REVPAR / ADR = Occupancy %
ADR x Occ % = REVPAR
REVPAR / Occ% = ADR

SpendPAR = celkové tržby / počet pokojů
SpendPAR = total in-house guests revenue / total rooms available

REVPAS ( Revenue per Available Seat ) je tržba na disponibilní židli. Je to ukazatel restauračního stravování, je podílem tržeb získaných za služby restauračního stravování a počtu stálých židlí daného zařízení. Do počtu stálých židlí se nezapočítávají sezónní nebo příležitostně salonky, zahrádky atd.

REVPAS = Tržby v restauračním stravování / počet stálých židlí

Další důležité ukazatele revenue (yield) managementu:

ARI Average Rate Index ARI = hotel ADR / market ADR (průměrná cena / průměrná cena konkurence)
MPI Market Penetration Index MPI = Hotel Occ / market Occ (obsazenost v % / obsazenost konkurence v %)
REVPASH Revenue per available seats and hour REVPASH = celkové tržby / počet míst / počet hodin provozu
REVPOS Revenue per Occupied Space REVPOS = Tržby za meeting room / obsazený prostor v m2
RGI Revenue Generated Index RGI = Hotel REVPAR / market REVPAR
TREVPAR Total Revenue per available Room TREVPAR = celkové příjmy / počet disponibilních pokojů
TREVPEC Total Revenue per Client TREVPEC = celkové příjmy / počet klientů

Další ukazatele:

CPNC (Cost Per New Customer) = náklady na nového zákazníka

GOPPAR (Gross Operating Profit per Availabe Rooms) = hrubý provozní zisk za disponibilní pokoj

NREVPAR (Net Room Revenue per Available Rooms) = netto cena za disponibilní pokoj

REVPAM (Conference and Banqueting Revenue per available Square Meters) = cena za m2 konferenčního a banketového prostoru

REVPASH (Food & Beverage Revenue per available seats and hour) = cena za hodinu a místo v gastronomickém provozu tzn.

REVPOS (Revenue per Occupied Space)= cena za obsazený prostor

NER ( Number of Employees per Room) = Průměrný počet pracovníků / počet pokojů

Kvalitativní ukazatel vyjadřuje efektivnost zaměstnávání. Nedokáže ale postřehnout charakter zařízení, jeho sezónnost a strukturu dosahovaných tržeb. Existují doporučené počty pracovníků na pokoj podle kategorie ubytovacího zařízení, čímž se zohledňuje náročnost kvality poskytovaných služeb.

Autor: Dana Petrunčíková Foto: ddpavumba



Související články:

Hotelové systémy Internetové rezervační systémy Hotely na slevových systémech Porovnávače hotelových cen

Jedna reakce na Jak vypočítat REVPAR

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Archiv článků
Dovolená
Booking.com
Obchodní sdělení