Efektivní prezentace
Při prezentaci je potřeba zejména kvalitní projev a stejně jako u projevu platí – čím lepší příprava, tím lepší prezentace. Nejprve je potřeba si stanovit, co chceme publiku sdělit a co chceme, aby si posluchači odnesli.
Kvalitní úvod je základ. Musíte zapůsobit. Je potřeba si uvědomit, že prezentace začíná ve chvíli, kdy se na vás lidé začnou dívat. V ten moment musíte přistoupit blíže k publiku a začít pozdravem a přivítáním. Hned od začátku se musíte dívat lidem do očí, abyste udrželi jejich pozornost a vzbudili v nich pocit, že jsou pro nás důležití.
Jak upoutat pozornost?
- očním kontaktem (cca 3 sekundy na 1 osobu)
- přistoupením blíže nebo dokonce do komfortní zóny určité osoby
- vyprávěním vtipného, akčního nebo dojemného příběhu
- změnou intenzity hlasu
- kladením otázek, na které lze odpovědět kývnutím nebo zavrtěním hlavy
Dávat otázky jako ve škole a nutit vybraného člověka k odpovědi by mohlo vézt k tomu, že se po přestávce do sálu už nikdo nevrátí.
Jak bojovat s trémou při prezentaci?
Tréma je forma strachu. Při strachu se vyplavuje adrenalin do krve a tělo je připraveno k akci (bojovat nebo utéct). Člověk podvědomě začne chránit životní orgány jako srdce a plíce, takže začne dávat ruce před tělo. Stáhne se zádové svalstvo i svaly končetin. Člověk začne mít nepřirozený postoj a neví co s rukama. Musíte se uvolnit.
Při kvalitní přípravě odpadá většina strachu. Pokud se kvalitně připravíte, několikrát si projev zkusíte před kamerou nebo rodinnými příslušníky, pak získáte zpětnou vazbu. Po přehrání záznamu zjistíte, co děláte špatně a vyvarujete se toho. Trénujte před lidmi. Když si ten strach prožijete, pak se stane potlačeným pocitem.
Použijte techniku snížení významu – strachu z mluvení na veřejnosti přikládáme zbytečně velký význam. Co nejhoršího se může stát? Maximálně se párkrát přeřeknete, nebo se vám budou třást ruce. Pokud nebudete v tu chvíli držet volný list papíru, ale třeba pevné desky, tak to stejně nikdo neuvidí.
Jak poznáte, že byla prezentace efektivní?
Pokud je prezentace efektivní, pak si publikum zapamatuje maximum informací, které byly prezentovány. Na konci tedy věnujte pár minut rekapitulaci formou otázek, na které se dá odpovědět jedním slovem. Podle množství slov, která si publikum zapamatovalo, poznáte, jak efektivní jste byli.
Dalším ukazatelem je množství lidí, kteří si po prezentaci vyžádali více informací. V prezentaci zpravidla neřeknete vše, co byste chtěli, takže odkážete posluchače na další zdroje, webové stránky, e-book, knihu atd.
Podle zvýšené návštěvnosti stránek, nebo počtu prodaných knih zjistíte, jak velký zájem jste v posluchačích vzbudili.
Autor: Dana Petrunčíková Foto: iosphere
Související články:
Komunikační dovednosti – projev, Umění naslouchat, Manažerské dovednosti, Emoční inteligence,
Napsat komentář