vše pro hotely a restaurace

Idealni a realne rozhodovaniIdeální rozhodování

Ideální rozhodování, někdy též nazývané objektivní rozhodování, je postaveno na možnosti mít dostupné všechny potřebné informace, mít možnost je komplexně bez potíží zpracovat a vyhodnotit. Rovněž bez problémů můžeme stanovovat varianty řešení a optimalizovat jejich výběr.

Požadavky pro ideální rohodování

  • dostupnost informací o všech možných variantách rozhodování a omezujících podmínkách
  • znalost vývoje podmínek a pravděpodobností jejich vlivu
  • schopnost stanovit priority jednotlivých variant a jejich kvantitativního hodnocení
  • možnost optimální volby nejlepší varianty a připravenost pro implementaci.

Tento přístup je pouze teoretický, protože v reálné praxi se s ideálními podmínkami nesetkáváme.

Reálné rozhodování

Reálné (subjektivní) rozhodování vychází z reálných podmínek a faktorů, které rozhodování ovlivňují. Často jde o rozhodování v krátkém čase a při omezených zdrojích. Manažer je smířen s tím, že nemá možnost ideální rozhodování zajistit a ustupuje od nároků na objektivní rozhodování. Pracuje s omezeným počtem kritérií a variant.

Reálné rozhodování vychází ze skutečnosti, že rozhodovatel nemá:

  • dostupné potřebné informace, nebo je má v omezeném množství
  • možnost připravit všechny varianty řešení a kvantitativně je posoudit
  • dostatečný čas a organizační podmínky pro optimální výběr variant
  • schopnosti řešit složité rozhodovací problémy

Může narážet i na informační a znalostní bariéry v hotelu:

  • na nevyjasněné legislativní podmínky a právní postavení
  • na nedostatečné vymezení pravomocí a odpovědností
  • na nízkou organizační kulturu
  • na zvyky a stereotypy v chování

Reálné rozhodování je velmi často skutečností a zaběhlým přístupem k rozhodování. Odpovídá reálným podmínkám v hotelech a restauracích.

Autor: Dana Petrunčíková Foto: Stuart Miles



Související články:

Rozhodovací procesy Manažerské dovednosti Manažerem se člověk nerodí Dovednosti úspěšných

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Archiv článků
BOOKING
Obchodní sdělení