vše pro hotely a restaurace

Nejednoznacne reseni problemuJednoznačné a nejednoznačné situace

S identifikací a řešením jednoznačného problému se setkáváme v hotelech a restauracích dnes a denně. Jak si ale poradit v situaci, kdy problém jednoznačný není, kdy máme pouze omezené informace a chybí jasně definovaná skutečnost. V podstatě jde o situaci, kdy nevíme, na čem jsme a jaký bude výsledek našeho počínání. Kvalitní vedoucí pracovníci se z takové situace dokáží dostat. Zjistí potřebné informace a podle vlastních zkušeností a schopností rozhodnou, jak danou situaci řešit. V průběhu celého procesu pak operativně přizpůsobují nová řešení nově získaným informacím.

Schopnost obratně řešit nejednoznačné situace je považována za klíčovou dovednost kvalitního vedoucího pracovníka. Tito lidé jsou pak následování těmi, kteří pochybují a jsou ochromeni nejistotou, nejsou schopni žádné akce a vyčkávají v nečinnosti na určitý pokyn. Touha po uznání, je právě důvod, proč někteří vedoucí pracovníci záměrně vytvářejí nejednoznačné situace a vzbuzují nejistotu ve svých podřízených.

Proč to vedoucí pracovníci dělají?

Podle teorie racionálního výběru, která se zabývá modelováním sociálního a ekonomického chování, lidské bytosti řídí své činy, rozhodují a vybírají možnosti s cílem maximalizovat své osobní výhody.

Touha vypadat dobře v očích ostatních je tedy v případě vedoucích považována za racionální volbu, protože příznivější obraz osobnosti je v tu chvíli osobní výhoda. Někteří vedoucí pracovníci vytvářejí nejednoznačné situace, i když takové chování má tendenci negativně ovlivnit jejich image.

Podíváme se na rozhodnutí poskytnout dvě různé situace se dvěma možnými výsledky. V případě, že podřízení interpretují směr vůdce takovým způsobem, že v konečném důsledku by to vedlo k pozitivnímu výsledku, pak směr vedoucího je vnímán jako směr správný.

Pokud by však směr vedl k negativnímu výsledku, pak je podřízenými vnímán neutrálně nikoliv negativně, protože v konečném důsledku má vedoucí možnost učinit své podřízené zodpovědné za špatný výsledek

Na druhé straně, v případě, že vedoucí dává jasný směr, který nakonec vede k pozitivnímu výsledku, je jasné, že vedoucí učinili správné rozhodnutí. Pokud však směr vede k negativnímu výsledku, potom směr vedoucího je vnímán jako nesprávný.

Nejednoznačný směr tak má možnost zůstat poněkud neutrální. Otázka je, jak se na to budou dívat podřízení. Vedoucí, kteří nemají tendenci vytvářet tyto situace, jsou ti, které většina z nás vnímá jako čestné, rozhodné a zodpovědnéHodnota těch vedoucích, kteří záměrně vytvářejí nejednoznačné situace, může postupem času klesnout.

Autor: Dana Petrunčíková Foto: bplanet



Související články:

Manažerská autorita, Vlastnosti manažerůJste připraveni na vedoucí pozici Rozhodovací procesRozhodovací problémy, Techniky rozhodování, Ideální a reálné rozhodování Manažerem se člověk nerodí Dovednosti úspěšných lidí Co úspěšní nedělají Vlastnosti manažerů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Archiv článků
BOOKING
Obchodní sdělení