vše pro hotely a restaurace

Manazerska autoritaAutorita a vedoucí pracovníci

Přirozená autorita je založena na dobrých zkušenostech a přesvědčivosti, zatímco formální autorita je vůdčí společenské postavení nějaké osoby, která je rozhodováním pověřena. Formální autorita však nezaručuje, že ji budou podřízení respektovat a její nařízení poslouchat a vykonávat. Pokud nerespektovaná autorita vydá závazný příkaz, dochází obvykle k tomu, že podřízení příkaz nevykonají dostatečně kvalitně. Může se dokonce stát, že shledají příkaz v rozporu s jejich zájmy a nevykonají jej vůbec. Největší komplikace tak vznikají v době, kdy je potřeba implementovat změny.

Lidé jsou rezistentní a mají tendenci změny obcházet. Manažerem člověk nerodí. Aby se stal dobrým vedoucím pracovníkem, musí získat určité dovednosti a musí mít také dobré vlastnosti. Pokud je nemá, pak stojí podřízení před obtížným dilematem: buď poslechnout a koordinovaně jednat, i když hrozí neúspěch, anebo se vzepřít. Problém nedostatku autority je tedy potřeba řešit ihned, jak jej identifikujeme. Buď volbou lepšího vedoucího nebo podporou ze strany vedení za účelem získání potřebných zkušeností a dovedností, aby mohl práci na dané pozici vykonávat.

Řada vedoucích bez autority jsou odborníci, kteří se do svých funkcí dostali na základě svých odborných znalostí, ale nedisponují dostatečnými komunikačními schopnostmi, dovednostmi jako je empatie, vyjednávání nebo uměním naslouchat. Tyto schopnosti je možné podporovat vzděláváním nebo využitím zkušenějších kolegy nebo služeb koučů, kteří mohou dotyčnému pomoci najít tu správnou formu řízení.

Naštěstí je v hotelech a v restauracích běžné, že zaměstnanci získávají zkušenosti postupně. Každé sezóna navíc prověří kvality i odolnost každého nově příchozího.

Autor: Dana Petrunčíková Foto: Stuart Miles



Související články:
Vlastnosti manažeraManažerské dovednosti, Manažerská rozhodnutíRozhodovací procesRozhodovací problémy, Techniky rozhodování, Ideální a reálné rozhodování, Motivace podřízených, Dovednosti úspěšných, Příčiny odporu ke změnám

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Archiv článků
BOOKING
Obchodní sdělení